Opettajan-
koulutus

Harvinaista Suomessa
Minustako Alexander-tekniikan opettaja?
Opettajan tutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta tarjotaan tällä hetkellä Helsingissä, Orivedellä ja Tampereella. Koulutus kestää vähintään kolme vuotta ja siihen hakeutuvilta edellytetään (yksilöllisesti soveltaen):
riittävästi kokemusta Alexander-työstä, noin 20-30 oppituntia (yksityistunnit ja/tai ryhmäkurssit)
vierailua koulussa ja muiden koulukohtaisten käytäntöjen noudattamista
Opettajankoulutus koostuu mm. henkilökohtaisesta ohjauksesta, käsilläohjaamisen opiskelusta, tekniikan periaatteiden soveltamisesta käytäntöön, kirjallisuuteen tutustumisesta, luennoista ja omakohtaisesta työskentelystä.
Ensimmäisenä vuonna keskitytään omaan muutosprosessiin, omakohtaisen työskentelyyn ja oman ajattelun tutkimiseen.
Toisena vuonna painopiste siirtyy vähitellen opettajan taitojen omaksumiseen ja hyvien rutiinien luomiseen opetustyötä silmällä pitäen.
Kolmantena vuonna valmistaudutaan itsenäisen työn tekemiseen. Opiskeluun tulee lisänä omien oppilaiden ohjaaminen valvotusti, luentojen suunnittelu ja pitäminen, mahdollisten erikoisalueiden (kiinnostuksen kohteiden) tutkiminen ja esitteleminen ryhmässä.
Koulutus on yksityistä ja opiskelijat kustantavat opetuksen itse. Suomessa opintoihin saa KELA:n II-asteen opintotukea.
Kuopion Alexander-tekniikan opettajankoulutus toimi vuosina 2015 – 2022. Koulusta valmistui 10 Alexander-tekniikan opettajaa, jotka ovat sijoittuneet eri puolille Itä- ja Pohjois-Suomea.
Kuopion koulussa kouluttivat:
Vastaava kouluttaja
Päivi Saraste on kouluttautunut Brightonissa, Englannissa 1992-95 John Nichollsin koulussa. Hän on työskennellyt päätoimisena Alexander-tekniikan opettajana kotikaupungissaan Kuopiossa ja eri puolilla Suomea pitäen sekä yksityistunteja että ryhmäkursseja. Hän toimi apuopettajana Dick Gilbertin Helsingissä 1997-99 pitämässä koulutuksessa. Lisäksi hän on suorittanut jatko-opintoja ja vierailuja Missy Vineyardin koulussa Amherstissä (Mass. USA), John Hunterin koulussa Lontoossa sekä hänen kursseillaan Kataloniassa, ja Steven Hallmarkin koulussa Tukholmassa. Kevätlkukukauden 2010 Päivi oli assistenttina Orivedellä toimivassa Alexander-tekniikan opettajakoulussa.
Päivi on kirjoittanut Alexander-tekniikasta kirjan Suuntana vapaus (2006) sekä kääntänyt M. Gelbin teoksen Body Learning (Vapaana oppimaan, 2013).
Päivi on Suomen Alexander-opettajat Finstat ry:n perustajajäsen ja on toiminut yhdistyksessä hyvin aktiivisesti sen yli 15-vuotisen taipaleen ajan.
Vastaava assistentti

Sirpa Tapaninen valmistui Alexander-tekniikan opettajaksi vuonna 2002 The Alexander School of Cornwallista ja opettaa Tampereella ja Turussa. Lisäksi hän kiertää pitämässä erilaisia kursseja ympäri Suomea ja Virossa. Tapaninen on työskennellyt vuodesta 1987 lähtien kehitysyhteistyössä ja hän toimii arviointikonsulttina. Hän opettaa hankearviointia yliopistoissa ja alan järjestöissä. Tapanisen Alexander-asiakkaat tulevat kaikista mahdollisista ammattiryhmistä, erityisyytenä ratsastajat, tanssijat ja akrobaatit – Sirpa on harrastanut ja harrastaa näitä kaikkia. Iso asiakasryhmä ovat myös konsulttikollegat, kouluttajat ja muut ammatikseen puhuvat tai tietokonetta käyttävät. Parasta tekniikassa Sirpan mielestä on se, miten tavalliset arkiset puuhat muuttuvat kevyiksi ja vaivattomiksi kun Alexander-tekniikkaa on vähänkin opittu.
Vierailevat opettajat
Koulussa vierailivat säännöllisesti Alexander-tekniikan opettajat Matti Harilo Tampereelta, Dorothea Magonet Lontoosta ja Andrew Brown Tukholmasta.
Moderoija
Koulussa kävi vuosittain ulkopuolinen moderoija arvioimassa opiskelijoiden edistymistä. Kuopion opettajakoulua moderoivat Suomen Alexander-tekniikan opettajat Finstat ry:n moderointilautakunnan jäsenet, jotka työskentelevät opiskelijoiden kanssa ja arvioivat heidän tilannettaan suhteessa opintojen vaiheeseen. He keskustelivat kouluttajien kanssa, mutta valmistumisesta päätti vastaava kouluttaja yhdessä assistentin kanssa.